Eerst gingen we de directrice begroeten. Daarna namen we een kijkje in alle lokalen die ons ter beschikking werden gesteld. Ons plaatsje was in de gang. Daar installeerden we ons dan ook. Hierna waren de anderen er. We begeleiden hen naar de juiste lokalen en overliepen nog eens rap met hen wat er allemaal moest gebeuren. Er was een klein probleem met een koffer die op de verkeerde school stond, maar dit was al rap weer opgelost.
Wanneer iedereen klaar was, ging de bel en begon ik aan mijn toneeltje. Dit deed ik met nog een andere student. Het was veel improviseren op de moment zelf, omdat we de dag voordien hier niet zo veel tijd voor hadden. Ik had misschien iets dichter tegen de kinderen kunnen staan. Dan leken ze iets meer betrokken te zijn. Toen ik aan het spelen was, merkte ik ook op dat ik moet oppassen met ja/nee- vragen. De oudere kinderen durven wel eens nee te roepen. Hierin ben ik wel al hard gegroeid, want vroeger zou ik het nooit gedurfd hebben om voor zoveel kinderen toneel te gaan spelen. Wanneer het toneel was afgelopen, gebeurde de groepsverdeling. Deze verdeling gebeurde aan de hand van verschillende soorten koffers. Deze ging zeer vlot.
Hierna was het de beurt aan onze medestudenten om de workshops te geven. Ik ging samen met 2 studenten langs bij de workshops om filmpjes te maken en even mee te doen. Ook verwittigden wij hen hoeveel tijd ze nog hadden. Wanneer het wissel was, liep ik rond met een xylofoon om dit duidelijk te maken aan iedereen. De wissels verliepen daardoor zeer vlot.
Tijdens de middagpauze was het even druk voor ons. De kinderen hadden hun keuze opgegeven voor de verdiepende workshop in de middag. Wij moesten hen verdelen. Dit verliep echter vlot, omdat we de dag voordien alles goed hadden uitgedacht.
Wanneer de bel ging verdeelden wij de kinderen nu volgens kleur. Ook dit verliep vlot. Daarna ging iedereen naar zijn workshop. We gingen weer langs om te filmen en ik nam bij iedereen ook een voorwerp mee om in onze koffer te steken voor het slotmoment. Ik gaf weer aan met de xylofoon wanneer het tijd was om te beginnen aan de toonmomenten. Als de toonmomenten van start gingen, was de coördinatiegroep druk in de weer om de polyvalentezaal in orde te zetten voor het toonmoment. Ik speelde samen met nog een student ons toneeltje verder. Ik probeerde zo weinig mogelijk ja/nee-vragen te stellen. We lieten enkele kinderen naar voor komen om iets te vertellen over de workshops die zij hadden gedaan. Tot slot dansten we met iedereen richting de toekomt door het vliegerlied op te zetten.
Het was een ongelofelijk toffe ervaring. Ik heb mij de hele dag heel goed gehad. Ik blik er graag nog eens naar terug en zeker wanneer je je al die blije gezichtjes weer kunt voorstellen.
Wanneer de kinderen de school hadden verlaten, zetten wij terug alles op orden. Hierna keerden wij terug richting het domein. Daar kregen we een lange pauze. Die avond was het toonmoment, dus na even gerust te hebben, zorgden we dat al ons materiaal in orde was en oefenden we nog eens voor de laatste keer. Van deze drukke dag hadden we wel honger gekregen, dus we vulden onze maagjes met spaghetti. Hierna was het toonmoment. Ik was al zeer moe, maar sommige groepen hadden iets spectaculairs voorbereid. Soms kreeg ik er zelfs echt kippenvel van.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten