zondag 19 oktober 2014

Het schoolklimaat versterken

Voor mijn taak moet ik 2 acties ondernemen om het schoolklimaat op mijn stageschool te versterken.

De leerkrachten hebben telkens het domein van muzo waar zij in uitblinken. Misschien is het ook niet slecht om eens te wisselen van domein. Bv. een leerkracht die een hele carrousel muziek geeft, zou de volgende carrousel eens beeld kunnen geven. Dit is mijn eerste actie. Misschien staan ze voor dit domein minder sterk in hun schoenen. Hierdoor kunnen ze te raden gaan bij hun collega's. Zo leren ze van elkaar en ontdekken ze misschien nog een nieuw talent bij zichzelf. De leerlingen zullen dan minder het domein aan de leerkracht koppelen. Zo zien zij dat je alles eens moet proberen, ook al is dat niet jouw talent. De leerkracht zijn voorbeeldfunctie zal hier sterker naar voor komen. Uiteraard moet de leerkracht geen heel jaar dit domein geven. Hij/zij zou dit voor 1 carrousel kunnen uitwerken.

Als tweede actie zou ik na elke carrousel een tentoonstelling per graad organiseren waarbij de ouders ook uitgenodigd worden. Zo worden de ouders meer betrokken tijdens het muzisch proces. Nu wordt er met het eindresultaat niet echt iets gedaan. Bv. bij beeld wordt het opgehangen in de klas en daarna nemen ze het mee naar huis. Wanneer er een tentoonstelling wordt gehouden, kan iedereen alles bewonderen. De leerlingen hebben zo meer het gevoel dat ze werken naar een doel. Wat ze bij muziek, drama, ... hebben geleerd komt dan ook aan bod. Zo gaat dit niet verloren. De kinderen zouden zich in kunnen schrijven in het domein dat ze graag doen. Maar ze mogen geen 2 tentoonstellingen hetzelfde domein verkiezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten